Dersin Adı | Mutfak Tarihinde Eğilimler |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CLM 228 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Karma | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Anlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin gıda ve gıda ürünlerinin tarihteki yerini ve fonksiyonlarını analiz etmesi, gıda sektörüyle ilgili vizyonlarını geliştirmesidir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste, günümüzdeki trendlerin ve geleceğe yönelik yeni trendlerin anlaşılması için gıdanın zaman içerisindeki değişimi işlenecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş | |
2 | Neden yemek çalışmaları? | Warren Belasco, “Introduction” in Food: The Key Concepts. (New York: Berg, 2008), 1-13. |
3 | Avcılar, toplayıcılar ve ilk çiftçiler | Brian Hayden, “Hunting and Gathering”, in Encyclopedia of Food and Culture, Solomon H. Katz (ed.), vol. 2, (NY: Thomson, 2003), 222-226. |
4 | Geleneksel yemek kültürleri | Jeffrey M. Pilcher, “Chapter 1: The First World Cuisine” in Food in World History, (NY, London: Routledge, 2006), 8-16. |
5 | İlişkinin sonuçları: ticaret, sömürgecilik, küreselleşme | Jeffrey M. Pilcher, “Chapter 2: The Columbian Exchange” in Food in World History, ( NY. London: Routledge, 2006), 19-26. |
6 | Şeker ve güç | Jeffrey M. Pilcher, “Chapter 3: Sugar, Spice, and Blood” in Food in World History, ( NY. London: Routledge, 2006), 27-33. |
7 | Ara Sınav | |
8 | Estetik ve connoisseurship | Jean-Louis Flandrin, “Dietary Choices and Culinary Technique, 1500-1800”, in Food. A Culinary History from Antiquity to the Present. Jean-Louis Flandrin ve Massimo Montanari (eds.), (NY: Columbia University Press, 1999), 403-417. |
9 | Restoranların ortaya çıkışı | Jean-Robert Pitte, “The Rise of Restaurant”, Food. A Culinary History from Antiquity to the Present. Jean-Louis Flandrin ve Massimo Montanari (eds.), (NY: Columbia University Press, 1999), 471-480. |
10 | Açlığın modern tarihi ve kıtlık | Cormac O Grada, “Chapter 2: The Great Hunger” in The Great Irish Famine, (Macmillan, 1989), 39-64. |
11 | Yemek, millet ve kimlik | Alison K. Smith, “National Cuisines”, in The Oxford Handbook of Food History. Jeffrey M. Pilcher (ed.), (Oxford University Press, 2012), 444-460. |
12 | Yemek sanayisinde küreselleşme ve “fast-food” | Jeffrey M. Pilcher, “Chapter 11 ve 12: The Green Revolution and McDonaldization and its discontents” in Food in World History. (NY. London: Routledge, 2006), 100-112. |
13 | Organik ve “slow food” alternatifleri | Michael Pollan, “Chapter 8: All Flesh is Grass” The Omnivore’s Dilemma. A Natural History of Four Meals” (London: Penguin, 2006), 123-133. |
14 | Yemek bilimi, pişirme ve moleküler gastronomi | Nicholas Kurti, Herve This-Benckhard, “Chemistry and Physics in the Kitchen”, Scientific American Journal, 270 (4), 66-71. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Belasco, W. “Food: the key concepts”, New York: Berg, 2008. ISBN: 9781845206727 Pilcher, J. M., “Food in World History”, NY, London: Routledge, 2006, ISBN 0-415-31146-2 Kurti, N., & This-Benckhard, H., “Chemistry and Physics in the Kitchen”, Scientific American Journal, 1994, 270(4), 66-71. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Mintz, S. “Sweetness and Power: The Place of Sugar in Modern History”, Penguin Books, 1986, ISBN 978-0140092332 Katz, S. H. (ed), “Encyclopedia of Food and Culture”, three volumes, NY: Thomson, 2003, ISBN 978-0684805689 Flandrin, Jean-Louis, Montanari, Massimo (eds.), “Food. A Culinary History from Antiquity to the Present”, NY: Columbia University Press, 1999, ISBN 9780231111546 Pollan Michael, “The Omnivore’s Dilemma. A Natural History of Four Meals”, London: Penguin, 2006, ISBN 1594200823 p. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 25 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 20 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 14 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | X | ||||
2 | Gastronomi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirir | |||||
3 | Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirir ve karar verir | |||||
4 | Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilir ve buna ilişkin değerlendirmeler yapar | X | ||||
5 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır | |||||
6 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır | X | ||||
7 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına temel oluşturan gastronomi, tasarım, hukuk ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanır ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olur | |||||
8 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır | |||||
9 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin etik değerlere sahip olarak bilgi, beceri ve yetkinliklerini yaşam boyu öğrenme ve sürdürülebilirlik bilinciyle günceller ve geliştirir | |||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. (European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) | |||||
11 | İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanır | |||||
12 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest